Brev:
Grovere mos og rugbrødshapser
31. januar 2007
Alder:
7 mdr.
Grovere mos og rugbrødshapser
Kære Helen
Jeg har et par spørgsmål vedr. skemaden til min datter på 7 måneder. Hun har fået skemad siden hun var ca. 5 måneder og er meget glad for det, specielt når der er kød i. Vi giver hende Hipps økologiske mos, og hun spiser gladeligt de fleste varianter, både frugt- og grøntsagsmos. Hun har aldrig spist de store mængder, så i stedet forsøger vi at tilbyde hende mos lidt oftere, og så flaske inden hun bliver puttet. Det fungerer i det store og hele fint, og hun er en glad pige, der vokser og tager på.
Men men, jeg kan jo læse i bøger og i det materiale jeg har fået fra min egen SP at hun skal til at have lidt grovere mos, og jeg vil også gerne så småt vænne hende til at spise det vi spiser. Jeg prøver som regel at lade hende smage når jeg sidder med noget mad - frugt, agurk, tomat, rugbrød - og hun synes det er vældig spændende. Jeg har også en enkelt gang prøvet at give hende hjemmelavet mos som var grovere end den på glas. Men resultatet har været det samme hver gang, hun får brækfornemmelser og kaster tit op. På mig virker det som om hun ikke er helt klar til en grovere konsistens, og hun ikke rigtig ved hvad hun skal stille op med mad der ikke er så findelt som det hun er vant til.
Jeg synes jo det er synd for hende at hun skal kaste op, så hvordan vænner jeg hende bedst til lidt grovere mos og senere rugbrødshapser? Jeg må indrømme at jeg ikke helt tør give hende lidt rugbrød at sutte på mere af frygt for at hun skal kaste op.
Til sidst noget helt andet. Jeg kan se at du tit anbefaler A38 eller tykmælk. Jeg har prøvet at tilbyde hende det et par gange, men der bliver virkelig rynket på næsen af det. Er der noget jeg kan blande i for at få det til at glide lidt lettere ned, eller skal jeg bare blive ved at med at prøve - eller bare tilbyde hende noget andet?
På forhånd tak for dit svar
Mange hilsner Anne